Uzņēmējdarbība

Par šo kursu

Vēlies uzsākt savu biznesu? Šis kurss tevi iedvesmos kļūt pašam sev par priekšnieku un nodarbināt citus cilvēkus. Mēs tevi iepazīstināsim ar jaunuzņēmumu pasauli un tās iespējām. Tu uzzināsi, kā izveidot savu uzņēmumu un izmēģināsi praktiskus rīkus veiksmīgas biznesa idejas ģenerēšanai.

Globālās tendences uzņēmējdarbībā, jaunuzņēmumu un pašnodarbināto pasaulē

Būdams mileniāļu paaudzes cilvēks, tu esi atvērts, radošs un tehnoloģiski izglītots. Tu daudz zini arī par globālo attīstību.
Izpēti, ko nākotne tev var sniegt!

Šobrīd aktīvi attīstās pašnodarbināto paaudze, kad cilvēks kļūst par priekšnieku pats sev. Šī tendence arvien turpinās pieaug.

Kāda izskatīsies nākamā pašnodarbināto paaudze

Tu vari iesaistīties šajā kustībā un izmantot izdevību. Neliela uzņēmuma izveide vai jaunuzņēmuma dibināšana, izmantojot savas prasmes un talantu, apvienojot spēkus ar citiem radošiem, uz tehnoloģiju un uzņēmējdarbību orientētiem draugiem un kolēģiem, varētu būt tavs nākamais izaicinājums, un tas patiešām ir iespējams!           

Tas būs grūts un vienlaikus gandarījumu sniedzošs ceļojums, tāpēc ir svarīgi, lai tu pārzinātu globālās tendences biznesā un apzinātos, kurā virzienā pasaule dodas. Lai rastu idejas savam nākotnes uzņēmumam, tev jābūt informētam par jaunākajām tendencēm radošuma, uzņēmējdarbības, sociālajā un tehnoloģiju jomā.

Tādas jomas kā

  • globālā pandēmija,
  • mākslīgais intelekts,
  • virtuālā realitāte,
  • bezatkritumu dzīvesveids,
  • klimata pārmaiņas,
  • finanšu tehnoloģijas,
  • atjaunojamā enerģija,
  • digitālās pasaules radītais stress vai citas

var kļūt par tavas iedvesmas avotu – iespējams tieši tur slēpjas nākamā spožā ideja.

Vissvarīgākais ir tas, lai tu atrastu reālu problēmu, ar kuru cilvēki saskaras, un piedāvātu tai savu risinājumu, ņemot vērā pasaules inovāciju tendences. Izvērtējot pēdējo gadu attīstību tehnoloģiju jomā, tu var atrast dažādas jaunas problēmas.

Izpēti globālās tendences tehnoloģiju, patēriņa preču un sabiedrības attīstības jomā un padomā par to, kā šīs tendences varētu cilvēkiem radīt jaunas vajadzības. Tu vari iedvesmoties šeit:

10 pareģojumi 2020.gadam 

Tendences, kas noteiks dzīvi 2021.gadā un pēc tam

Iepazīsties ar dažiem statistikas datiem un jautājumiem, kas jāņem vērā, izvēloties jaunuzņēmēja vai pašnodarbinātā ceļu:

Kā nākt klajā ar lielisku biznesa ideju

Pašizvērtējums

Kura pasaules tendenču joma tev šķiet interesantāka?

Vai esi domājis par kādu no cilvēku vajadzībām vai problēmām, kuru tu varētu palīdzēt atrisināt?

Vai esi gatavs doties tālāk?

Motivācija

“Ticība, ka punktiņi tava ceļa gaitā savienosies, dod tev pārliecību sekot savai sirdij.”
Stīvs Džobss

Viena no veiksmīga biznesa atslēgām ir motivācija. Tas ir tava uzņēmuma kodols - tas, kas motivē tevi no rītiem celties, lai pārvarētu grūtības, kas parādās tavā ceļā. Lēnāks pārdošanas apjoms nekā gaidīts, pārāk optimistisks biznesa plāns, birokrātija, grūtības ar komandu, mazāk laika sev vai ģimenei - tie ir tikai daži visizplatītākie izaicinājumi, ar kuriem nākas saskarties, veidojot savu uzņēmumu.

Stīva Džobsa ieteikumi, kā celt motivāciju, mīlot to, ko dari

Tāpēc ir būtiski, lai tu sev ikdienā atgādinātu par iemeslu, kāpēc nolēmi uzsākt uzņēmējdarbību. Varbūt vari izveidot plakātu, uzrakstīt kādu motivējošu teikumu vai varbūt tikai uzlikt ekrāna darbvirsmas attēlu, kas atgādinātu par aizraušanos, kura tevi ir mudinājusi jau no paša sākuma. Tas palīdzēs grūtos brīžos.

Iepazīsti sevi un izveido sistēmu. Vai tu esi produktīvāks no rīta vai pēcpusdienā? Kurā dienas laikā tu labāk spēj veikt garlaicīgus uzdevumus? Vai vari strādāt atklātā birojā vai arī tev ir vajadzīgs miers un klusums? Kā ir ar taviem komandas biedriem? Izrunājiet to no paša sākuma, lai vēlāk nerastos problēmas.

Iedvesmojies no Īlona Maska (Tesla, SpaceX) ikdienas režīma

Uzņēmuma dibināšana prasa daudz laika un pūļu. Pārrunā to arī ar savu ģimeni un pārliecinies, ka viņi saprot, kādu ieguldījumu tas prasa. Tomēr neaizmirsti atlicināt laiku ģimenei un draugiem, jo viņi ir tavi lielākie atbalstītāji. Izveido ikdienas režīmu. Centies līdz minimumam samazināt ikdienišķu lēmumu pieņemšanu - ko vilkt mugurā, kur doties pusdienās, pa kuru ceļu braukt utt.

Rikardo Semlera radikālā dzīves gudrība

Ietaupi savu dārgo laiku lielajiem lēmumiem par biznesu, kuri tev būs jāpieņem katru dienu.

Pašizvērtējums

Kāpēc vēlies izveidot savu uzņēmumu?

Kāda ir tava aizraušanās? Kādas ir tavas labākās prasmes?

Neveiksmes

''Nesatraucies par savām neveiksmēm, mācies no tām un sāc no jauna.''
Ričards Brensons

Neveiksmes ir praktiski neizbēgamas. Tās varbūt neizputinās uzņēmumu un neapturēs attīstību, bet kļūdas radīsies tik un tā. Neviens negūst panākumus vienā dienā.

Varētu domāt, ka lielo uzņēmumu, tādu kā Apple, Amazon, Microsoft, vadītāji kādu rītu pamodās kā miljonāri vai pat miljardieri, bet tā tas nav. Katram uzņēmumam ir bijis savs sākums, un tas ir attīstījies pakāpeniski, pārvarot kļūdas un neveiksmes. Svarīgākais ir spēt tās pieņemt, no tām mācīties un galu galā kļūt stiprākam. Tas nav viegli, nesāpīgi vai lēti, bet tas ir veids, kā cilvēki mācās un attīstās.

Džeks Ma (Alibaba īpašnieks) par nepadošanos

Nebaidies no neveiksmes. Tas ir normāli, un neveiksmes gadīsies laiku pa laikam. Lai tavs prāts orientējas uz izaugsmi, spējot saredzēt neveiksmi kā mācībstundu. Atceries, ka tu esi lielisks, un tev iepriekš ir bijuši daudzi panākumi, par kuriem vari priecāties, nevis kļūt nomākts par neveiksmi.

Kā pārvarēt neveiksmi

Šajā brīdī atgriezies pie savas motivācijas un tā iemesla, kāpēc uzsāki savu ceļojumu biznesa pasaulē. Ja tas joprojām ir spēkā un tevi iedvesmo, tad esi uz pareizā ceļa.

Pašizvērtējums

Kāda ir tava ierastā uzvedība, ja neizdodas kaut ko paveikt vai sasniegt?

Ko tu varētu uzlabot nākamajā reizē, kad nāksies saskarties ar neveiksmi?

Kā kļūt par uzņēmēju

Kā veiksmīgi uzņēmēji uzsāka savu karjeru? Kā viņi atrada pareizo biznesa ideju? Kur ieguva nepieciešamos resursus, enerģiju un iedvesmu? Un kā viņi saprata, ka viņiem ir tas, kas vajadzīgs, lai kļūtu par uzņēmēju?

Atklāti runājot, droši vien nav tādas atbildes, kas derētu visiem. Katram cilvēkam ir savs ceļš, profils un stāsts. Ir nepieciešams eksperimentēt un, pats svarīgākais - izmēģināt savu veiksmi un saprast, uz kurieni tā tevi ved.

Vai tev ir pareizā attieksme, drosme un spējas uzsākt biznesu?

40 pazīmes, kas liecina, ka tev piemīt uzņēmēja spējas

Ja vari sevi sasaistīt ar vismaz 1 no tām, tu esi uz pareizā ceļa. Ja redzi sevi visās 40, tev ir viss, kas vajadzīgs, lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju!

Bet par ko vajadzētu padomāt, pirms lēkt aukstā ūdenī? Kā sagatavoties pirms biznesa uzsākšanas?

Iepazīsties ar šīm vērtīgajām interpretācijām un ieteikumiem no pasaules labākajiem uzņēmējiem:

6 lietas pārdomām pirms sava biznesa uzsākšanas

Pirms tu uzsāc savu ceļojumu

Lietas, kas jāizdara vispirms

Mācībstundas no pasaules slavenākajiem uzņēmējiem

Sava biznesa uzsākšana prasa daudz smaga darba. Tā ir īstā produkta izgudrošana, spēcīgas komandas veidošana, riska uzņemšanās un ticība tam, ko dari:

Īlona Maska 10 noteikumi uzņēmuma izveidei

Tevi varētu interesēt arī tas, kā uzņēmums darbojas praksē.

Kā izveidot uzņēmumu Latvijā

Skolēns no 4. līdz 12. klasei var izveidot skolēnu uzņēmumu:

Skolēnu mācību uzņēmuma dibināšana Latvijā

Ja esi sasniedzis 18 gadu vecumu, tev ir tiesības dibināt savu uzņēmumu vai kļūt par pašnodarbināto ar juridisku statusu:

Uzņēmuma dibināšana Latvijā

Reģistrēšanās kā pašnodarbinātajam Latvijā

Pašizvērtējums

Pirms biznesa idejas izstrādes uzsākšanas, apdomā savas atbildes uz šiem jautājumiem:    

1. Kādas ir tavas stiprās puses un talanti, un kā tie varētu tev palīdzēt biznesā?

2. Vai esi veicis kārtīgu izpēti un vai saredzi kādu iespēju, kuru varētu pārvērst uzņēmējdarbībā?

3. Vai tu esi vientuļais vilks vai arī tev blakus draugi vai citi cilvēki, kas varētu būt tavā komandā?

4. Cik daudz brīvā laika tu vari veltīt, lai izmēģinātu savu veiksmi biznesā, un kādus riskus esi gatavs uzņemties?

5. Kas varētu ierobežot tavus panākumus, un kā tu šo problēmu risinātu?

Vēlies izveidot jaunuzņēmumu?

Jaunuzņēmums ir uzņēmējdarbības komanda. Visu veiksmīgo jaunuzņēmumu pamatā ir apņēmīga līdzdibinātāju komanda, kurai ir kopīga attīstības vīzija.

Šis ir viens no pirmajiem priekšnoteikumiem ceļā uz jaunuzņēmuma izveidi vienlaikus ar biznesa idejas meklējumiem vai vēlmi atrisināt nozīmīgu problēmu. Komandai, kas piedalās uzņēmuma izveidē, ir jāpiemīt vajadzīgajām prasmēm un spējām, lai varētu praksē pārbaudīt sākotnējās problēmas risinājuma un radāmo produktu piemērotību tirgum, pirms reālas biznesa mērogošanas.    

TOP jaunuzņēmumi 2021.gadā

Jaunuzņēmumi veic lielisku darbu, pārbaudot un ieviešot tirgū jauninājumus. Viņi to dara ar maksimālu jaudu un enerģiju, netērējot pārāk daudz laika un resursu. Jaunuzņēmumi rada daudzas jaunas darbavietas un radikālas inovācijas. Ir interesanti piedalīties vietējās un globālās jaunuzņēmēju kopienas dzīvē, un tas ir lielisks kanāls, kur meklēt jaunas idejas, iedvesmu un svaigu redzējumu par pasaulē notiekošajām pārmaiņām. Šeit ir arī tie cilvēki, kas domā par tēmām, kuras ietekmēs lielās globālās problēmas, tehnoloģiju attīstību un sabiedrības pārmaiņas.

Iedvesmojies no pasaules jaunuzņēmumu stāstiem

Iepazīsties ar Eiropas jaunuzņēmumu stāstiem      

Kļūsti par daļu no nākotnes radītāju un inovatoru kustības un iedvesmojies no izcilākajiem pasaules talantiem! Izpēti, ko dara jaunuzņēmumu kopienas, pievienojies savā valstī notiekošajiem jaunuzņēmēju mītapiem un hakatoniem! Tas sniegs daudz jaunas iedvesmas un paplašinās tavu pazīšanās tīklu. Kas zina, varbūt tu atradīsi sava nākamā jaunuzņēmuma līdzdibinātāju kādā no šiem pasākumiem.

Valstis un valdības jaunuzņēmumiem sniedz daudz atbalsta, un bieži vien tieši jaunuzņēmumi tiek aicināti nākt klajā ar idejām liela mēroga problēmu risināšanai.

Latvijas Jaunuzņēmumu asociācija

Startup Latvia

Pašizvērtējums

Kurš ir visiedvesmojošākais jaunuzņēmuma stāsts, par kuru esi lasījis vai dzirdējis savā valstī? Un ārzemēs?

Dizaina domāšana

Dizaina domāšana ir radošs, uz sadarbību vērsts process, ar kura palīdzību risināt problēmas, attīstīt produktus un pakalpojumus, kā arī uzlabot procesus. Dizaina domāšanas centrā ir lietotājs un viņa reālās vajadzības. Dizaina domāšana ir arī koprades process vislabāko risinājumu radīšanai kopā ar lietotājiem.

Tas ir strukturēts process, metožu un domāšanas kopums, kas var palīdzēt atrast, attīstīt un pārbaudīt biznesa idejas un konceptus. Dizaina domāšana vēl pirms pašas idejas izstrādes palīdz atklāt problēmu, kuru tu ar sava uzņēmuma palīdzību varētu palīdzēt cilvēkiem atrisināt.

Dizaina domāšanas procesā parasti ir vairāki posmi:

  • EMPĀTIJA,
  • DEFINĒŠANA,
  • IDEJOŠANA,
  • PROTOTIPĒŠANA,
  • TESTĒŠANA,
  • ATKĀRTOŠANA,
  • ĪSTENOŠANA.

Tas nav lineārs process, jo jebkurā brīdī vari atgriezties pie jebkura soļa.

Kā dizaina domāšanu pielietot praksē? Mēs iesakām aplūkot rīku komplektu ''Dizaina domāšana biznesa ideju izstrādei'' - publikāciju, kas piedāvā vienkāršus rīkus, ko vari ātri izmēģināt, lai testētu idejas bez lieliem laika un resursu ieguldījumiem. Tā nodrošina metožu kopumu, kuras vari izmantot, izmēģinot biznesa idejas un domājot par sava uzņēmuma izveidi. Šeit ir iekļautas tādas metodes kā problēmu meklēšana, tirgus izpētes rīki, lietotāja persona, problēmu definēšana, ideju ģenerēšanas un testēšanas rīki un citas.

Rīki dizaina domāšanas izzināšanai    

Prototipēšana

Vai zini, kas ir prototips? Izklausās pēc kaut kā ļoti sarežģīta? Patiesībā tā nemaz nav! Prototipa izstrāde ir interesants process, un prototipi noder atsauksmju iegūšanai par tavām idejām ļoti agrīnā stadijā.

Prototips ir produkta veidošanas agrīns paraugs, modelis vai izmēģinājums, lai testētu konceptu vai procesu.

Prototipēšana tev palīdzēs:

  • ātri un lēti padarīt savas idejas taustāmas, pirms tu tajās iemīlies un lieki iztērē naudu
  • testēt un saņemt atsauksmes pirms secinājumu izdarīšanas par savas idejas vienreizīgumu
  • izstrādāt, notestēt un pilnveidot savas idejas agrīnā stadijā
  • eksperimentēt, novērtēt, pilnveidot un pielāgot.

Prototipa precizitāte var būt no zemas līdz augstai. Prototipu iespējams izveidot jebkuram produktam, pakalpojumam un procesam. Sāc ar zemas precizitātes prototipiem un, pēc atgriezeniskās saites      saņemšanas no lietotājiem un citām ieinteresētajām personām, turpini to atkārtoti uzlabot, kamēr sasniegsi augstu precizitāti. Zemas precizitātes prototipus vari veidot “papīra prototipa” jeb tā saucamā “netīrā prototipa” formā - tā ir rotaļīga un līksma nodarbe, ko vari veikt  kopā ar draugiem.

Kā izveidot prototipu?

Sameklē kartonu, krāsainu papīru, vecus žurnālus, šķēres, līmi, līmlentu, dažādus darbarīkus, lietas un materiālus, kas atrodami mājās vai birojā, un izmanto savu maģisko radošo spēku, lai īsā laika periodā radītu vienkāršus, jautrus prototipus savām biznesa idejām. Iestati taimeri: 15 minūtes vienam prototipam. Mēs iesakām izveidot pat 3 –5 savu ideju prototipus, lai maksimāli atraisītu radošumu un saņemtu agrīno atgriezenisko saiti no potenciālajiem produkta lietotājiem.

Atceries! Pirmajiem prototipiem - modeļiem un paraugiem, kas parasti ir veidoti no tev pieejamajiem materiāliem, nav jābūt ļoti precīziem. To mērķis ir pārbaudīt produktu, pakalpojumu, procesu vai tā daļu bez lieliem laika un resursu ieguldījumiem, pēc tam to atkārtot, līdz prototips ir sagatavots tāda produkta vai pakalpojuma veidā, ko paredzēts laist tirgū. Prototipi palīdz mijiedarboties ar produkta lietotājiem un labāk izprast viņu vajadzības.

Vai esi gatavs kādam “netīrajam prototipam”?

Kad esi atklājis dizaina domāšanas pasauli un pavirzījies uz priekšu sava biznesa attīstībā, tevi varētu ieinteresēt citas metodes, piemēram, Lean, Agile un Scrum, kas varētu vēl vairāk palīdzēt tavā jaunajā biznesā.

Pašizvērtējums

Dizaina domāšana ir iejušanās otra cilvēka ādā un risinājumu meklēšana kopā ar cilvēkiem viņu problēmu risināšanai. Iejūtoties citu cilvēku problēmās, tu vari atklāt savu nākamo spožo ideju, kas varētu būt tava nākotnes biznesa pamatā.

Lūk, daži jautājumi, par kuriem tev vajadzētu padomāt.

1. Kādas nepilnības pastāv tev visapkārt? Kas tevi kaitina?

2. Ar kādām problēmām saskaras citi cilvēki? Kas cilvēkiem ir vajadzīgs? Kuras lietas ir neefektīvas? Apdomā, kādas problēmas eksistē tavā apkārtnē, pilsētā, sabiedrībā.

Centies būt specifisks un domāt par konkrētu lietotāju grupu, kuru ietekmē tava atklātā problēma. Vai tie ir tikai pāris cilvēku vai simtiem cilvēku?